Site Loader

Usługi księgowe w Polsce są bardzo cenione, ale jednocześnie prowadzenie własnej działalności z tym związanej nie jest proste. Dobre biuro rachunkowe bez problemu znajduje co prawda wielu klientów, ale z drugiej strony ponosi stale ogromną odpowiedzialność za finanse współpracujących z nim firm. Z tego powodu musi spełnić szereg wymogów, które mają na celu zabezpieczenie zarówno klientów, jak i samego biura finansowego. Istotną kwestią jest polisa OC, którą obowiązkowo musi posiadać każde biuro rachunkowe.

Dlaczego OC jest tak ważne?

Prowadzenie finansów nawet niewielkiej firmy to spore wyzwanie. Zawiłe i często zmieniające się przepisy w Polsce czynią z księgowości bardzo złożoną dziedzinę. Nietrudno to o pomyłki, które mogą być bardzo kosztowne zarówno dla samego biura, jak i jego klienta. Różne nieprawidłowości w dokumentacji mogą skutkować bardzo dotkliwymi karami, nakładanymi przez urzędy.

Z tego powodu każde biuro rachunkowe ma obowiązek wykupienia polisy OC. Jest to warunek, bez którego nie można prowadzić legalnie takiej działalności. Głównym celem takiego ubezpieczenia jest z uchronienie obu stron, poszkodowanych przez pomyłkę. Z jednej strony klient biura rachunkowego nie poniesie żadnych strat wynikających z błędu popełnionego przez księgowego. Odszkodowanie, jakie otrzyma powinno pozwolić na zrekompensowanie każdej pomyłki biura.

Usługi księgowe w Polsce są bardzo cenione, ale jednocześnie prowadzenie własnej działalności z tym związanej nie jest proste

Samo biuro rachunkowe również może uchronić siebie w ten sposób przed koniecznością wypłacenia, nierzadko ogromnych, odszkodowań klientom.

Jak wybrać OC dla biura rachunkowego?

Dobra polisa OC biura rachunkowego musi być przede wszystkim dopasowana do działalności danego biura. Przykładowo, poszczególne oferty obejmują różny zakres środków, jakie można wypłacić z polisy. Standardowo jest to 10 000 euro. Warto jednak pamiętać, że w większości przypadków potencjalne straty wynikające z nieprawidłowości w księgowości mogą być znacznie większe. Dobrze zatem dopłacić nieco do swojej polisy, ale za to otrzymać o wiele lepsze zabezpieczenie.

Kolejną kwestią jest zakres polisy. Nie wszystkie ubezpieczenia obejmują każdą trudną sytuację, jaka może przytrafić się w czasie prowadzenia biura rachunkowego. Z tego powodu przed wykupieniem konkretnego produktu należy upewnić się, że pasuje on do działań prowadzonych przez dane biuro. Warto zwrócić uwagę chociażby na kwestię cyber bezpieczeństwa. Wiele polis nadal nie obejmuje żadnych potencjalnych kłopotów związanych z utraceniem czy kradzieżą ważnych i poufnych danych, przechowywanych w komputerze lub chmurze. Dziś jest to jedno z największych zagrożeń czyhających na biuro rachunkowe, warto zatem wykupić takie ubezpieczenie, które będzie obejmowało tego typu niebezpieczeństwa.

Innym zakresem działalności, jaki często nie jest objęty przez podstawowe polisy, jest doradztwo podatkowe. Niestety, udzielenie błędnej porady może skończyć się tu dla klienta bardzo poważnymi stratami.

W podstawowym zakresie polisa OC obejmuje tu zwykle wyłącznie konsekwencje nieprawidłowości związanych z prowadzeniem ksiąg rachunkowych. Tymczasem księgowość to znacznie szersza kwestia, obejmująca wiele innych działań i czynności. Praktycznie przy każdej z nich można popełnić błąd, prowadzący do poważnych problemów.

Ubezpieczenie OC biura rachunkowego jest jedną z najważniejszych rzeczy o jakich należy pamiętać, rozpoczynając taką działalność. Wybór firm ubezpieczeniowych na rynku jest aktualnie bardzo szeroki, zatem znalezienie odpowiedniej oferty nigdy nie powinno sprawić większych problemów. Trzeba jedynie poświęcić na to nieco czasu, aby potem nie okazało się, że w krytycznej sytuacji polisa zwyczajnie nie zadziała.

Zuza

Kategorie

Archiwa